دانستنی های جالب درباره شیشه خودرو . . .
باران عشق
LOVE RAIN
نوشته شده توسط : ☂مَهدیبا (MahDiba)♂♥♀♥♠

دانستنی های جالب درباره شیشه خودرو


شیشه خودرو

تاریخچه شیشه خودرو

قبل از سال ۱۹۱۰ برای جلوگیری از صدماتی که می‌توانست در یک تصادف به وقوع بپیوندد در هیچ خودرویی شیشه جلو به کار نمی‌رفت. بین سال‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۴۰ فقط از شیشه‌های چند لایه در جلوی خودرو استفاده می‌شد که در تصادف، این شیشه‌ها به جلوی خودرو می‌افتاد…
در پایان سال ۱۹۴۰ اولین شیشه جلو از جنس شیشه فشرده تولید شد. در یک تصادف این شیشه‌ها به هزاران تکه خرد می‌شد. به همین دلیل امروزه این نوع شیشه فقط در پنجره‌های کناری خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرانجام شیشه‌های جلوی ورقه‌ورقه که از لایه‌های یک در میان از شیشه و پلی‌کربنات ساخته شده بود تولید شد. این شیشه‌ها ایمن بودند و در ساخت آنها از دو صفحه شیشه‌ای با یک لایه میانی از جنس پلی‌بوتیرال وینیل که در مقابل پارگی مقاوم و در عین حال انعطاف‌پذیر است استفاده شده است. در یک تصادف، لایه میانی، تکه‌های شیشه را در جای خودش نگه می‌دارد و سبب می‌شود شیشه جلو ثابت بماند و در نتیجه دید راننده حفظ شود. از آنجایی که این شیشه‌ خیلی سخت‌تر است بستن کمربندهای ایمنی لازم و ضروری است.

قبل از ژانویه ۱۹۸۳، استفاده از شیشه‌های جلوی ورقه ‌ورقه

به دلیل ایمنی، اجباری شد. بنابراین باید استانداردهایی در شیشه‌ها رعایت و مورد تایید قرار می گرفتند. در حال حاضر برای بررسی میزان دید باقیمانده بعد از شکستن شیشه جلو، مقاومت در برابر برخورد سر راننده و سرنشینان خودرو، مقاومت در برابر تغییرات محیط شامل درجه حرارت، رطوبت و همچنین مواد شیمیایی و پاک‌کننده، بازدهی نوری، میزان عبور نور و تغییر شکل یا انعکاس اشیاء هنگامی که از پشت شیشه جلو دیده می‌شوند، آزمایش‌های استانداردی روی شیشه‌های جلو انجام می‌شود. توجه داشته باشید که اگر شیشه جلو در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد باعث مردود شدن خودروی شما در معاینه فنی خودرو خواهد شد.
چهار نوع از شکستگی‌های متداول شیشه خودرو شامل شکستگی ستاره‌ای، موجی، نیم‌موجی و موجی و ستاره‌ای است. توصیه می‌شود که اگر شکستگی‌ها در محدوده دید راننده باشد، قطری بیش از ۱۵ میلی‌متر داشته باشد، یا اگر بیش از ۲ شکستگی‌ وجود داشته باشد، شیشه جلوی خودرویتان را تعویض کنید. این کار باید توسط افراد ماهر انجام شود.
بازسازی شیشه جلو در واقع یک صرفه‌جویی برای شما و شرکت بیمه‌کننده شماست چرا که هزینه بازسازی کمتر از هزینه تعویض شیشه جلو است.
روش بازسازی ساده، سریع و موثر است. در این روش با استفاده از یک ابزار مخصوص یک رزین شیمیایی به داخل شکستگی تزریق می‌شود. سپس این رزین با استفاده از یک لامپ ماورای بنفش سفت شده و در نهایت منطقه شکستگی با استفاده از یک چسب مخصوص پرداخت می‌شود.
بعد از عمل بازسازی، چیزی که باقی می‌ماند اثری کاملا آشکار از شکستگی است. بعد از یک بار بازسازی، شیشه جلو ولی مانند یک شیشه نو استحکام دارد. این عملیات یک ساعت طول می‌کشد.

 

شیشه خودرو

آنچه باید درباره شیشه خودرو بدانید

گفتگو با مهندس غلامرضا حبیبی، رئیس مهندسی ساخت شرکت سایپا دیزل
آیا می‌دانید یک درصد قیمت خودرو، قیمت شیشه‌های آن است؟ شیشه در صنعت خودروسازی از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. درواقع صنعت شیشه به دلیل ظرافت و حساسیت آن یکی از صنایع خاص کشور است؛ چرا که ذات این صنعت اهمیت کیفیت و ایمنی را در بر می گیرد. برای آشنایی با انواع شیشه خودرو و تفاوت آنها با هم گفتگویی داشته‌ایم با مهندس غلامرضا حبیبی، رئیس مهندسی ساخت شرکت سایپا دیزل.

آقای مهندس! تکنولوژی شیشه جلویی خودرو چه تفاوت‌هایی با شیشه‌های کنار و عقبی دارد؟

شیشه جلوی خودروهای امروزی از نوع شیشه‌های لامینیت است. در این شیشه‌ها یک فیلم پلاستیکی به نام P.V.B وجود دارد که به وسیله دو لایه شیشه در طرفین احاطه شده است اما شیشه‌های جانبی و عقب که معمولا با نام (Toughened) شناخته می‌شوند، پس از شکل‌دهی و برشکاری‌های لازم تا دمای ۷۰۰ – ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم و سپس به سرعت سرد می‌شوند. این عمل موجب استحکام سطحی شیشه می‌شود.

این شیشه‌ها از نظر ایمنی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

در شیشه‌های جلو لایه P.V.B هنگام وارد شدن یک نیروی خارجی‌، خرده شیشه‌ها را در جای خود نگه می‌دارد و از پراکنده شدن آنها و ایجاد جراحت برای سرنشینان خودرو یا پرتاب شدن سرنشینان به خارج جلوگیری می‌کند. از خواص دیگر آن‌ می‌توان به کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا‌، جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش تا ۹۵ درصد و قابلیت ترمیم هنگام ترک‌خوردگی، اشاره کرد. شیشه‌های جانبی و عقب نیز با توجه به استحکام ایجاد شده در آنها، هنگام شکستن به ذرات کوچک و بدون لبه‌های تیز و برنده تبدیل می‌شوند که
به سرنشینان آسیب نمی‌زند. لازم به توضیح است در شیشه‌های عقبی نیز گاهی از لایه P.V.B برای افزایش ایمنی استفاده می‌شود.

خط ‌های مشکی ‌ای که روی شیشه‌های عقب دیده می‌شوند چیستند و به چه منظور تعبیه شده‌اند؟

خط ‌های شیشه ‌های عقب، نقش گرمکن دارند و از یخ‌زدگی شیشه جلوگیری می‌کنند. همچنین موجب از بین بردن آب و تمیزشوندگی بهتر و رفع شبنم و گردو‌غبار می‌شوند.

قسمت بالایی بعضی از شیشه‌ها رنگی شده‌اند. این رنگ به چه منظور در شیشه به‌کار رفته است؟ آیا برای چشم راننده‌ها آسیب‌زا نیست؟ آیا مشکلی در دید شب راننده ایجاد نمی‌کند؟

برای جلوگیری از تابش نور خورشید به صورت و چشم‌های راننده و پیشگیری از تابش نورهای خیره‌کننده، قسمت بالایی P.V.B شیشه‌های جلوی خودرو را رنگی می‌کنند. این کار نه تنها باعث آسیب‌رساندن به چشم‌های راننده نمی‌شود بلکه به پیشگیری از آسیب کمک می‌کند. رنگ کردن قسمت بالایی شیشه جلو به هیچ‌وجه مشکلی در دید راننده هنگام رانندگی در شب ایجاد نمی‌کند.

آیا از شیشه‌های ‌رفلکس هم در خودرو استفاده می‌شود؟ مزیتشان چیست؟

شیشه‌های رفلکس برای تمام اتومبیل‌ها اعم از سواری عادی‌، رالی‌ و تشریفات سیاسی قابل استفاده است. از مزایای آن افزایش جلوه و زیبایی خودرو‌، جلوگیری از ورود نورهای خیره‌کننده خورشید در روز و نور خودروهای مقابل در شب است. این شیشه‌ها در موارد خاص از دیده شدن داخل خودرو به دلایل امنیتی جلوگیری می‌کنند.

گاهی برخی از رانندگان جوان اقدام به دودی کردن شیشه‌های خودرو می‌کنند. آیا این کار از نظر مهندسی خللی در شیشه ایجاد نمی‌کند؟ از نظر ایمنی این کار را تایید می‌کنید؟

اگر دودی کردن شیشه با پوشش‌های مدرن صورت گیرد، بلامانع است‌. معمولا در پوشش‌های مدرن به علت به‌کارگیری گونه‌های جاذب اشعه فرابنفش در ساختار شیشه‌ها، از ورود این اشعه مضر که به دلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی است‌، جلوگیری می‌شود و قطعات داخلی خودرو از رنگ‌پریدگی و ترک‌خوردگی مصون می‌مانند. اما از نظر ایمنی به دلیل کاهش دید راننده نسبت به طرفین و همچنین کاهش قدرت تصمیم‌گیری در موارد خاص انجام این کار مورد تایید نیست و توصیه نمی‌شود.

هنگام تعویض و خرید شیشه‌های خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام خرید شیشه، ضمن در نظر گرفتن شکل و ابعاد هندسی باید ضریب ایمنی و سلامت شیشه (توجه به نشان استاندارد) را رعایت و دقت کرد شیشه دارای دانه‌های مزاحم دید (حباب)‌، برآمدگی و خطوط روی سطوح داخلی و خارجی نباشد.




:: برچسب‌ها: شیشه , شیشه خودرو , خودرو , اتومبیل , شیشه اتومبیل , اشعه فرابنفش , شیشه دو لایه , شیشه رفلکس , ,
:: بازدید از این مطلب : 862
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آبان 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








دوستان عزیز برای بهتر شدن مطالب از پیشنهادات و انتقادات خود مرا آگاه سازید. م ب مهدیبا